Námety pre prácu s deťmi s vývinovými poruchami učenia
Metodický materiál pre rodičov
Medzi najčastejšie sa vyskytujúce poruchy učenia, ktoré sú deťom diagnostikované, patria dyslexia, dysgrafia a dysortografia .
Dyslexia je vývinová porucha čítania, ktorá sa môže prejavovať rôznymi spôsobmi Môže postihovať :
- rýchlosť čítania (dieťa číta pomaly )
- techniku čítania (dieťa využíva nesprávne techniky čítania napr. čítanie po hláskach, čítanie slov najskôr potichu a potom zopakovanie nahlas, domýšľanie slov...)
- porozumenie čítaného textu
Medzi typické dyslektické prejavy patria tiež ťažkosti s rozlišovaním tvarovo a zvukovo podobných písmen a hlások, nedodržiavanie poradia písmen v slovách, ťažkosti s rozlišovaním tvarov písmen, pridávanie písmen, slabík do slov, prípadne naopak ich vynechávanie.
Dysgrafia je porucha písania, ktorá postihuje úpravu písomného prejavu, osvojovanie si jednotlivých písmen a ich tvarov, ako aj prevedenie hlások do písanej podoby.
Medzi typické dysgrafické prejavy patrí nečitateľné písmo a to i pri poskytnutí dostatku času napísanie a primeranej motivácii pre podanie dobrého výkonu. Písmo dyslektikov má často nepravidelnú veľkosť, rozličnosť tvarov, roztrasenosť a neplynulosť línií, nerovnomerný sklon, neschopnosť dodržiavať riadky pri písaní. Deti majú často nesprávny úchop pera a nesprávnu polohu tela pri písaní.
Dysortografia je vývinová porucha pravopisu, ktorá sa prejavuje sa tzv. špecifickými dysortografickými chybami.
Medzi typické dysortografické prejavy patria:
- zámeny zvukovo podobných hlások (b-d, z-s, h-ch),
- sťažené vybavovanie si naučeného tvaru písmena v písomnej podobe,
- znížená schopnosť spojenia písanej a počutej podoby hlásky,
- zámeny tvarovo podobných písmen v písanej podobe,
- chyby v mäkčení na akustickom podklade,
- chyby v dôsledku sykavkových asimilácii,
- nerozlišovanie slabík dy-di, ty-ti, ny-ni,
- neschopnosť dodržiavať dĺžky samohlások,
- neschopnosť rozlišovať hranice slov vo vetách
Odporučenia pre prácu s deťmi s dyslexiou:
- Čítajte dieťaťu každý večer.
- Vyberte spoločne knihu, ktorú spolu budete prezerať a čítať. Vhodné sú knihy s obrázkami a väčšími písmenami. U začínajúcich čitateľov môžete dieťa vyzvať, aby opísalo obrázky, predpovedalo, ako bude príbeh pokračovať, čím rozvíjate jeho vyjadrovacie schopnosti a prebúdzate záujem o dej).
- Môžete čítať spoločne (pomaly, spolu s dieťaťom).
- Pri čítaní sa môžete striedať po slovách, vetách, odstavcoch, podľa čitateľských schopností dieťaťa.
- U starších detí je vhodné najskôr vyhľadať v texte slová, ktoré sa mu javia ako ťažko čitateľné a s týmito sa pred čítaním zoznámiť.
- Po prečítaní istého celku je vhodné sa dieťaťom o obsahu prečítaného rozprávať. Text reprodukujeme po takých častiach, kedy dieťa ešte dokáže text reprodukovať. Vedieme dieťa k rozvoju vyjadrovania, dbáme tiež na to, aby sa dieťa učilo dej reprodukovať v správnej časovej postupnosti.
Odporučenia pre prácu s deťmi s dysgrafiou:
Reedukácia dysgrafie sa do značnej miery prelína s predškolskou prípravou detí na písanie, cvičenie sa teda zameriava predovšetkým na rozvoj jemnej a hrubej motoriky. Pred písaním zaraďujeme jednoduché uvoľňovacie cviky (ak je potrebné i počas písania), dbáme na správne sedenie, sklon zošita, ako aj správny úchop pera.
Vhodné cvičenia pre rozvoj motoriky :
- rôzne drobné ručné práce(v domácnosti, na záhrade),
- dieťa má na niektorých prstoch ruky udržať papier formátu A4 (napr. na palci, ukazováku a malíčku, na palci, ukazováku a malíčku),
- vytváranie tieňových obrázkov s prstami,
- lepenie, modelovanie, maľovanie, strihanie,
- skladanie papiera,
- navliekanie (korálky, gombíky, cestoviny),
- vyšívanie, háčkovanie, pletenie,
- stavebnice, skladačky, mozaiky, puzzle.
Odporučenia pre prácu s deťmi s dysortografiou:
Pri nácviku vychádzame z konkrétnych problémov dieťaťa:
- rozlišovanie krátkych a dlhých samohlások Napr. pis - pís, kolak - kolak
- znázorňovanie krátkych a dlhých samohlások pomocou stavebnice (slabika s dlhou samohláskou dlhým tvarom, krátka slabika krátkym tvarom)
- grafické znázorňovanie dĺžok samohlások. Napr. slovo komín rozdelíme na slabiky, slabiku obsahujúcu dlhú samohlásku označíme zvislou alebo vodorovnou čiarou, krátku samohlásku bodkou : pekár ● ▬ , dáma ▬ ●, pravítko ● ▬ ●
Ku grafickému znázorneniu deti vyhľadávajú slová z textu. Napr. ● ▬ sedí, volá, čaká....
- podčiarkovanie dlhých samohlások v texte
- tvorenie slov ktoré sa odlišujú dĺžkou samohlások. Napr. vila - víla, dráha - drahá.
- rozlišovanie slabík dy-di, ty-ti, ny-ni s použitím farebne odlíšených kartičiek s i/y (y - čierne, tvrdé ako uhlie, i - žlté mäkké ako púpava), rodič hovorí slová napr. dynamo, ďatelina, ticho... a dieťa ukazuje správnu kartičku.
- rozlišovanie mäkkých a tvrdých slabík pomocou kociek (tvrdé kocky so slabikami dy, ty, ny, a mäkké kocky so slabikami di, ti, ni),
- farebné označovanie mäkkých a tvrdých slabík v texte,
- rozlišovanie sykaviek v slabikách. Dieťa má na kartičkách napísané sykavky, rodič vyslovuje slabiky, dieťa ukáže kartičku s príslušným písmenom
- rozlišovanie sykaviek, ktoré menia zmysel slova. Napr. R: sem-zem, Ď: opakuje dvojice slov, ukazuje príslušné písmená. Rozlišujeme postupne hlásky s-š, z-ž, c-č.
Odporučené internetové stránky pre získanie ďalších konkrétnych cvičení :
- https://www.sikovny-cvrcek.cz/pracovni-listy-predskolaci
- https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/4308/jednoduche-pohybove-a-poznavacie-hry-v-byte-alebo-v-dome
- https://vudpap.sk/upozornujeme-vas-na-bezplatne-spristupnenie-specialnych-vzdelavacich-hier-pre-deti-so-svvp-a-alebo-mentalnym-postihnutim/
- https://www.viemeposlovensky.sk/?fbclid=IwAR1LnR6iL0Zf0zC_el7i5DACaIRiBa88y35bXikJeSrCp3gdZ0VfORaDeOE
- https://play.google.com/store/apps/details?id=com.normex.visualreadingenginapp&hl=en_US&fbclid=IwAR1kWLrAFTh3gJL_r5e42eT35B-cr-vu4ire974QWHhuo1H0OiFxQs-jtP0
- https://www.facebook.com/specialdeti/posts/3579488405425381