Prevencia školskej neúspešnosti na prvom stupni v domácom prostred

03.12.2021


· Časť - písomný prejav

Počas svojej praxi v poradenskom zariadení sa stále viac a viac stretávam s deťmi, ktoré sú v čase vlastnej školskej dochádzke neúspešné aj napriek ich veľkej snahy, či snahy ich rodičov. Aktuálne už druhý školský rok negatívne ovplyvňuje výchovno-vzdelávací proces detí a žiakov situácia súvisiaca s ochorením COVID-19. Viacerí rodičia sa informujú ako môžu pomôcť svojim deťom pri príprave na vyučovanie. Z tohto dôvodu som sa zaoberala otázkou ako týmto rodičom a deťom pomôcť a ako školskej neúspešnosti predchádzať.

Cieľom tohto blogu je v troch častiach pomôcť predchádzať školskej neúspešnosti a navrhnúť riešenia pre rodičov pri práci s dieťaťom v domácom prostredí.

Školská neúspešnosť je vážny problém, ktorý významne zasahuje do života dieťaťa. Dlhodobo zlé výsledky v škole môžu negatívne ovplyvniť veľkú časť detstva a majú zásadný vplyv aj na budúcnosť dieťaťa. Ťažkosti s písomným prejavom, s pravopisom prinášajú problémy v období školskej dochádzky, aj v dospelosti, kedy dospelý človek býva najmä v pracovnom procese hodnotený podľa úrovne písomného prejavu. Je preto treba deťom pomôcť redukovať ich ťažkosti, ktoré by im mohli brániť v tom, aby boli úspešné v ďalšom vzdelávaní, v pracovnom aj osobnom živote.

Medzi možné príčiny neúspešnosti žiaka v školskom prostredí sú deficit kognitívnych funkcií:

  • Zraková percepcia sa môže prejavovať (zámenou písmen, číslic, znakov, pomalým čítaním písmen, problémy v písomnom prejave..)
  • Sluchová percepcia (problémy s analýzou, syntézou, diferenciáciou slov...)
  • Proces automatizácie ( ovplyvňuje osvojovanie vedomosti a zručnosti, spájanie hlásky s písmenami, automatizácia slovných spojení, automatizácia používania gramatického učiva, dní v týždni a pod. )
  • Poruchy krátkodobej pamäti (ovplyvňuje počítanie z pamäti, problémy s aplikovaním poznatkov z viacerých oblastí - diktát a pod.)
  • Koncentrácia pozornosti (krátkodobé sústredenie, nedokončenie úloh alebo dlho trvá, kým sa dieťa začne sústrediť....)
  • Oblasť motoriky a grafomotoriky (pomalé písanie, ťažkosti pri napodobovaní tvarov písmen, problémy v geometrií, v telesnej výchove orientácia v čase, priestore...)

Dieťa, ktoré má deficit/oslabenie v niektorej z vymenovaných kognitívnych funkcií môže mať ťažkosti v písomnom prejave. Pre tieto deti je veľmi náročné písanie diktátov, či poznámok pri výklade učiva. Dieťa musí pri daných činnostiach počúvať diktované slová (zapojiť sluchové vnímanie), vnímať ich obsah (slovná zásoba, porozumenie reči), rozložiť počuté slová na hlásky (sluchová analýza), vybaviť si tvary písmen (automatizácia spojenia hlásky-písmeno), slovo napísať (grafomotorika), diktovať si po písmenách (sluchová syntéza), premýšľať nad gramatickými pravidlami (pamäť) a aplikovať ich.

Preto okrem diktátov môžeme u dieťaťa pozorovať chybovosť aj v opise a v prepise, kedy si dieťa diktuje slová po hláskach a dopúšťa sa chýb.

Ak chce rodič v domácom prostredí s dieťaťom precvičovať, trénovať oblasť písomného prejavu je vhodné zamerať pozornosť na zistenie, v ktorej oblasti má jeho dieťa najväčšie ťažkosti, a túto oblasť podpornými reedukačnými cvičeniami rozvíjať.

Reedukačné cvičenia nájdete v priloženom súbore.


Spracovala: Mgr. Katarína Tomanová,

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Považská Bystrica, 30.11.2021

© 2017 CPP Považská Bystrica. Komenského 106/2, 017 01 Považská Bystrica
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky