Vzdelávanie žiakov s vývinovými poruchami učenia - rady pre učiteľov cudzích jazykov
Výber vhodného cudzieho jazyka
Subtypy dyslexie:
Dyslexia typu P: čítanie sprostredkované prevažne pravou hemisférou mozgu: nepresné čítanie, hláskovanie, slabikovanie- úroveň počiatočného čítania...Informácie sa neprenášajú do ľavej hemisféry mozgu.
Vhodnejší - nemecký jazyk.
Dyslexia typu L: čítanie cez ľavú hemisféru mozgu, čítanie je globálne - na základe porozumenia obsahu textu, čítanie je rýchlejšie, ale s chybami a domýšľaním.
Vhodnejší jazyk- anglický.

Metódy osvojovania CJ:
Komunikácia
Nácvik komunikácie brzdí slabšia pohotovosť a nižšia pracovná pamäť.
Odporúčania:
- Nepoužívať často slovenský jazyk, lepšie je napr. pokyn v CJ sprevádzať ukážkou (vytiahni si zošit a názorne urobím, čo som povedala a žiadam,...).
- Využívať dramatizáciu alebo dialóg (lepšie ako monológ).
- Myšlienkové mapy.
Výslovnosť
Výslovnosť ovplyvnená nižšou úrovňou sluchového vnímania. Problémy v artikulácii, strach z posmechu,...
Odporúčania:
- Musí veľakrát počuť slovo.
- Spoločne s učiteľom, so žiakmi opakovať slovo.
- Nezdôrazňovať chybu, ale správne zopakovať slovo.
- Zložené slová slabikovať, až potom vysloviť celé slovo (pokiaľ to dlhšie nejde, ide sa ďalej).
- Využívať nahrávky, diktafón, ..., počúvanie slov spolu s výslovnosťou.
- Výslovnosť s artikulačnou neobratnosťou bude stále s problémami.
Rozširovanie slovnej zásoby
Oslabenie krátkodobej, dlhodobej pamäti. Nepresné sluchové vnímanie.
Odporúčania:
- Osvojovanie nových slov pomocou obrázkov a situácií.
- Od pasívnej slovnej zásoby k aktívnej.
- Nutné je opakovanie nových slov v rôznych spojeniach a vetách.
- Názornosť a senzorické zobrazenie, prekladová metóda založená na priamom a rýchlom prechode z jedného jazyka na druhý nie je vhodná.
Gramatické kategórie
Oslabený jazykový cit, pamäť, automatizácia. Nezvláda gramatiku v slov. jazyku.
Odporúčania:
- Gramatika sa môže obmedziť v prospech konverzácie.
- Využívať gramatické prehľady.
- Využívať rôzne cvičenia.
- Využívať farby a grafickú názornosť.
Čítanie a práca s textom
Vzťah k čítaniu, strach z neúspechu. Čítanie nemôže byť zdrojom stresu.
Odporúčania:
- Čítať kratšie texty.
- Čítanie textu po príprave (podčiarkovanie ťažších slov, rozdeľovanie slov na slabiky, zápis neznámych slov,...).
- Využívanie rôznych techník čítania (porozumenie, správna intonácia, získanie iba niektorých informácií,...).
Písanie
Grafomotorické problémy. Sluchové vnímanie, pamäť,...
Odporúčania:
- Písať iba to, čomu rozumie.
- Zažívať pocit úspechu.
- Potrebujú viac pomôcok ako bežní žiaci.
- Mechanické precvičovanie rovnakého testu (precvičovanie doma, cez prestávku, alebo aj na hodine).
- Práca v dvojiciach.
- Zjednodušovať obsah učiva, aby bolo zrozumiteľné.