Vzdelávanie žiakov s vývinovými poruchami učenia - rady pre učiteľov cudzích jazykov

24.10.2018

Výber vhodného cudzieho jazyka

Subtypy dyslexie:

Dyslexia typu P: čítanie sprostredkované prevažne pravou hemisférou mozgu: nepresné čítanie, hláskovanie, slabikovanie- úroveň počiatočného čítania...Informácie sa neprenášajú do ľavej hemisféry mozgu. 

Vhodnejší - nemecký jazyk.

Dyslexia typu L: čítanie cez ľavú hemisféru mozgu, čítanie je globálne - na základe porozumenia obsahu textu, čítanie je rýchlejšie, ale s chybami a domýšľaním.

Vhodnejší jazyk- anglický.

Metódy osvojovania CJ:

Komunikácia

Nácvik komunikácie brzdí slabšia pohotovosť a nižšia pracovná pamäť.

Odporúčania:

  • Nepoužívať často slovenský  jazyk, lepšie je napr. pokyn v CJ sprevádzať ukážkou (vytiahni si zošit a názorne urobím, čo som povedala a žiadam,...).
  • Využívať dramatizáciu alebo dialóg (lepšie ako monológ).
  • Myšlienkové mapy.

Výslovnosť

Výslovnosť ovplyvnená nižšou úrovňou sluchového vnímania. Problémy v artikulácii, strach z posmechu,...

Odporúčania:

  • Musí veľakrát počuť slovo.
  • Spoločne s učiteľom, so žiakmi opakovať slovo.
  • Nezdôrazňovať chybu, ale správne zopakovať slovo.
  • Zložené slová slabikovať, až potom vysloviť celé slovo (pokiaľ to dlhšie nejde, ide sa ďalej).
  • Využívať nahrávky, diktafón, ..., počúvanie slov spolu s výslovnosťou.
  • Výslovnosť s artikulačnou neobratnosťou bude stále s problémami.

Rozširovanie slovnej zásoby

Oslabenie krátkodobej, dlhodobej pamäti. Nepresné sluchové vnímanie.

Odporúčania:

  • Osvojovanie nových slov pomocou obrázkov a situácií.
  • Od pasívnej slovnej zásoby k aktívnej.
  • Nutné je opakovanie nových slov v rôznych spojeniach a vetách.
  • Názornosť a senzorické zobrazenie, prekladová metóda založená na priamom a rýchlom prechode z jedného jazyka na druhý nie je vhodná.

Gramatické kategórie

Oslabený jazykový cit, pamäť, automatizácia. Nezvláda gramatiku v slov. jazyku.

Odporúčania:

  • Gramatika sa môže obmedziť v prospech konverzácie.
  • Využívať gramatické prehľady.
  • Využívať rôzne cvičenia.
  • Využívať farby a grafickú názornosť.

Čítanie a práca s textom

Vzťah k čítaniu, strach z neúspechu. Čítanie nemôže byť zdrojom stresu.

Odporúčania:

  • Čítať kratšie texty.
  • Čítanie textu po príprave (podčiarkovanie ťažších slov, rozdeľovanie slov na slabiky, zápis neznámych slov,...).
  • Využívanie rôznych techník čítania (porozumenie, správna intonácia, získanie iba niektorých informácií,...).

Písanie

Grafomotorické problémy. Sluchové vnímanie, pamäť,...

Odporúčania:

  • Písať iba to, čomu rozumie.
  • Zažívať pocit úspechu.
  • Potrebujú viac pomôcok ako bežní žiaci.
  • Mechanické precvičovanie rovnakého testu (precvičovanie doma, cez prestávku, alebo aj na hodine).
  • Práca v dvojiciach.
  • Zjednodušovať obsah učiva, aby bolo zrozumiteľné.
© 2017 CPP Považská Bystrica. Komenského 106/2, 017 01 Považská Bystrica
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky